سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهدی مشکات ـ شعرونظر

هرگاه در حصار مشکلات قرار گرفتید، سیل صلوات راه بیندازید، چراکه این سیل، حتما مشکلات را با خود خواهد برد( نقل از علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه)

*برخی دوستان که دچار فشارها و ناملایمات روانی، مثل اضطراب ونگرانی، و دلشوره و افسردگی، و...نظائر آنها بودند تجربه کرده اند که: صبح ها در اولین فرصت وضو گرفته و  سپس تهاجم (1000)صوات به سوی مشکلات درونی را آغاز کرده اند(یعنی این بار، خودشان دست پیش را گرفته اند)؛ وآنگاه دراثر همین عمل ساده،  تمام مشکلات یادشده نیز ـ مثل لشگر شب در برابر اشعه ی آفتاب ـ به سرعت منهدم شده،  و بدین ترتیب،  آرامشی باورنکردنی حاصل شده است!.... همچنین ادامه ی هرروزه ی این صلوات ها، شادمانی و خرّمی درون را تثبیت می کند؛ و این  خود یکی از خاصیت های مهم و شفابخش صلوات است که در روایات بیان فرموده اند و پیشتر ذکر کردیم(:دامَ سروره)

*در مشکلات مادی  و بیرونی، مثل قرض وگرفتاری و فقر و اختلافات، و همچنین در بیماری های جسمی هم بارها همین روش را دوستان تجربه کرده اند. ازجمله، درخصوص بیماری های صعب العلاج، یکی از خویشاوندان عزیز که چند وقت پیش، فرزندشان بیماری نادر وناشناخته ای گرفت و پزشکان حتی نتوانستند بیماری او را تشخیص دهند؛ اما ایشان عهد کرد که تا روز ظهور امام، هرروز 1000 صلوات بفرستد و به لطف خداوند در همان روزهای اول بیمارشان کاملا سلامتی خود را به دست آورد!   (ازاین  دست کرامات وحکایات زیاد است...)

*همان طور که قبلا هم عرض شد: برای تاثیر بخشیدن بهتر وکامل تر صلوات ها، خوب است چهار نکته را رعایت کنیم: 1. با وضو باشد2. کمتر از هزار صلوات در هرروز نباشد 3. از همه مهم تر اینکه قلب وزبان همراه با یکدیگر باشند[1]( ر.ک: موج سوم مغزی: آلفا) 4. وسرانجام، حداقل  " یکسال کامل" بر این برنامه مداومت بورزند، تا آثار کامل آن معنوی آن، به بار بنشیند. انشاء الله

 ....................................................................................

1. به تعبیر خود رسول الله صلی الله علیه واله: « حبا و شوقا» یعنی از سر محبت و اشتیاق باشد. این شوق ومحبت قلبی، نکته ی بسیار مهم و کارسازی ست که تاثیر ونفوذ معنوی  صلوات، و نیز هرگونه ذکر و عبادتی را به طور فوق العاده افزایش می دهد 


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)

باسلام

هر وقت سخن از فضایل و اهمیت و آثار این ذکر به میان می آید، برخی این پرسش(یا نقد) را مطرح می کنند که : چرا به اهمیت"تقوا" اشاره نمی کنید؟ آخر نمی شود هرکسی بیاید هزار صلوات بفرستد و چنان درجات و نتیجه های بزرگی نصیبش شود! یا مثلا می گویند چرا شرایطی مثل: نماز و پرهیز از حرامخواری وظلم و بد حجابی و... را قید نمی کنید؟ 

من البته نمی خواهم اهمیت تقوا، یا رعایت واجبات و سایر اصول عملی را نادیده بگیرم، اما درپاسخ این گونه مسائل، می خواهم ادعای مهمی  را مطرح کنم که اثبات این مدعا نیز به وسیله ی" تجربه" خواهد بود:

مدعا این است: اگر کسی اهل شایستگی  نباشد، از دوحال خارج نیست؛ اول اینکه هرگز توفیق استقامت بر عبادت های خاص، نظیر همین  هزار صلوات روزانه را پیدا نخواهد کرد، و به فرض هم که چند روزی انجام دهد، دچار خستگی و ملالت غیر قابل تحملی می شود، به گونه ای که دیگر طاقت ادامه ی آن را نخواهد داشت(این نیز علت های ماورائی خاصی دارد که در پایان اشاره می کنیم) 

و حالت دوم  هم این است که: شخص، با وجود این که ظاهرا  اهل شایستگی و تقوا نبوده است، اما اتفاقا به این برنامه(یا برنامه های معنوی بزرگ دیگر) عمل کرده،و  فرضا همین هزار صلوات را با نشاط و با همراهی قلب وزبان می فرستد، و بر این برنامه مداومت هم می ورزد! لیکن به برکت کیمیای این ذکر مقدس،  پس از مدتی، کم کم فعل وانفعالات مبارکی در او روی می دهد که دراثر آن، دیگر میل به فسق و معصیت و بدی، تبدیل به میل به عبادت و عمل صالح خواهد شد..این مسلما یک توفیق الهی، و در واقع یک دعوت ویژه ای برای چنین انسانی بوده، که خداوند متعال بدین وسیله، مسیر توبه و تعالی را برای او کوتاه کرده است و این نیز بدون شک نتیجه ی نهادپاک، وصفای سیرت، وحسن سابقه ی او در نزد خداوند می باشد؛ وسرانجام این همان خاصیت بزرگی ست که قبلا از امام رضا علیه السلام نقل کردیم:"هدّمت ذنوبه: گناهانش منهدم می شوند"..  وذالک فضل الله یؤتیه من یشاء والله ذوالفضل العظیم .

چون از آن اقبال، شیرین شد دهان        سرد می گردد بر او ملک جهان

از نهانخانه ی یقین چون می چشند        اندک اندک رخت ها آنجا کشند (مولوی)  

نهایتا، مداومت برهزار صلوت نیز  ـ همچون بسیاری از حسنات بزرگ دیگر ـ بدون شک نیازمند توفیق ویژه ی الهی بوده، و خود، سرآغاز توفیقات عظیم دیگری نیز خواهد بود.  همان گونه که قبلا  ازمرحوم قدرت الله لطیفی(اعلی اللهمقامه) نقل کردیم" مداومت بر این برنامه، انسان را به درجه ی شیعیان حقیقی(سلمان وابوذر..) می رساند!".[1]

شاید به همین جهت است که خود معصومان علیهم السلام هم هرگاه  وعده ی ثواب های عظیمی را بر عمل، یا ذکر ظاهرا ساده ای، از جمله بر همین صلوات می دهند، معمولا قید وشرط خاصی نمی آورند؛ وفقط می فرمایند" هرکس! فلان عبادت را بکند یا فلان ذکر را بگوید؛ به چنان ثواب عظیمی نائل خواهد شد..." . چون می دانند، هرکسی توفیق و حواله ی لازم  بر انجام آن عمل ومداومت بر آن را نخواهد یافت! و اصلا به زودی فراموشش می کند// فی الجمله عرض می کنم :

هریک از ذکرها، "موکلان" مخصوصی دارند، که این موکلان الهی، اجازه ی  ورود و اقامت در حریم آن ذکر را به هرکسی نمی دهند، و اگر اجازه ی ورود ومداومت دادند؛ قطعا موظف به تامین وپشتیبانی ها ی لازم در این زمینه خواهند بود. پس «خیال باشدت این کار بی حواله برآید»

 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

1.همچنین بسیاری از ما ممکن است در اثر فشار مشکلات و درماندگی واضطرار، متوسل به این ذکر، یا هرگونه عبادت سنگینی بشویم و تحت این فشار ها، سختی عبادت را نیز تحمل کنیم؛ اما اینکه پس از رفع مشکل هم توفیق ادامه و تعالی روح پیداکنیم، خود بستگی به همان توفیق الهی خواهد داشت. اللهم ارزقنا توفیق الطاعة

 


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)

بسم الله

                         غضوا ابصارکم ترون العجایب :


چشم هایتان را (ازحرام)بپوشنانید، تا (آرام آرام) شگفتی ها را ببینید! (شرح غررالحکم، آمدی،‌ج 5، ص 449.)

یادآوری:1. نگاه ناپاک، چشمه ی درک وبصیرت آدمی را مسموم می کند، و دراین صورت همواره خطای درک و تحلیل خواهد داشت.
2. برخی اهل مراقبه می گویند: پس ازچهل روز چشم پوشی مطلق، ومداومت بر هزار استغفار وهزار صلوات، مجاری تازه ای از درک وتجارب متعالی در قلبشان باز شده است. این همان وعده ی سید رسولان (ص) است که " من اخلص لله اربعین صباحا جرت ینابیع الحکمة من قلبه..." /این دهان بستی دهانی باز شد[1]

.................................................

1.با اینهمه اما"عُجب" از هرگناه دیگری مهلک تراست


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)