سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهدی مشکات ـ شعرونظر

جغرافیای هدایت درآخرالزمان کجاست؟
درنگی درروایات «ایران آخرالزمان» 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*مخلص کلام: بنظرما دعوای تاریخی سنی وشیعه دیگر کهنه شده، و آنچه امروزه به تدریج، مورد توجه مسلمانان هوشمند و بیداردل قرار می گیرد؛ مساله ی «جغرافیای هدایت درآخرالزمان» است. 
به بیانی ساده: دراین روزگار آشفته ی آخرالزمان که مرزهای حق وباطل در هم آمیخته است؛ اگر کسی بخواهد مسیر دقیق هدایت الهی را کشف وپیروی کند؛ وقتی به روایات بیشمار اسلامی مراجعه کند درمی یابد که: « استراتژی هدایت در اخرالزمان، منطبق با سرزمین فارسیان معرفی شده است». همان سرزمین پهناوری که با تعبیرهای مختلفی چون: عجم، موالی،قوم سلمان، اهل خراسان، اهل قم، حمراوان، اهل طالقان، مشرق..، شناخته میشود. البته در خیلی روایات به نقش هدایتگر" اهل یمن" در آخرالزمان نیز تصریح شده است؛ که از قضا یمن هم پاره ی تن ایران قدیم، و محل کوچ بسیاری از ایرانیان بوده است؛ چنانکه هم اینک نیز شاهد بازگشت این پاره ی تن، به پیکر اصلی خود میباشیم.

*یادآوری: 
1.طبعا این مقاله ی کوتاه، در اول نظر، متهم به نژادگرایی، ناسویانالیسم، پان فارسیسم، ونظایر این ها خواهد شد. اما درپاسخ به این اتهامات توجه کنیم که: اولا ما صرفا نقل روایت میکنیم! اگر تعصبی بر نژاد ایرانی به چشم می آید؛ ربطی به نقل کننده ی روایات ندارد.(کسی که معترض است، درواقع اعتراض برروایات شریفه دارد!)
2.قوم سلمان، بارها آزمون تاریخی خود را در بی تعصبی و تسلیم بودن دربرابر حقیقت پس داده اند. مهم ترین آزمون آن ها هم همان پذیرفتن دین اسلام، و حمایت بی دریغ و جانفشانی در راه این دین و اولیای معصوم آن علیهم السلام بوده است؛ آن هم با وجود آن همه بدی ها وبیدادهای قوم عرب( مشخصا امویان وعباسیان). 
راستی اگر اسلام در ایران ظهور می کرد، آیا عرب ها به آن ایمان می آوردند؟! یا فرضا اگر امام حسین علیه السلام ایرانی بودند؛ آیا آنان باز هم همینگونه، وبا همین لحن عربی غلیظ، "لبیک یاحسین" سر می دادند؟!! قرآن کریم صریحا این مساله را گوشزد کرده است که " اگر ماقرآن را بر عجمان نازل می کردیم اینان ایمان نمی آوردند» وامام صادق علیه السلام نیز همین مساله را باعث «فضیلت عجم بر عرب» اعلام فرموده اند. بنابراین، اکنون که عجم ها آزمون تاریخی خود را هرباره به خوبی پس داده اند؛ هم اینک نوبت برادران عرب ماست تا آزمون تاریخی خود را دربرابرجغرافیای هدایت آخرالزمان پس دهند؛ و البته اینبار بسیاری از آن برادران ما در آزمون خود مدال توفیق گرفته و خواهند گرفت.

هم اینک آنچه اشاره می شود، صرفا نمونه ای از عناوین موجود در روایات معتبر(بیشتر از منابع اهل سنت) است؛ که به خوبی نشان می دهد: سرزمین فارس، کانون هدایت درآخرالزمان خواهد بود:

1.فارس: «معدن علم درآخرالزمان» خواهد شد[1]
2.قوم سلمان: معدن ایمان در آخرالزمان خواهند بود [2] 
3. فارسیان بیش از عربستانی ها مورد اعتماد پیامبر(ص) هستند[3]. 
4. فارسیان(مومن) شاخه ای از خاندان اهلبیت محسوب می شوند! [4] 
5.شکست نهایی اسرائیل به دست فارسیان خواهد بود( درروایات متعددی، مشخصا از قم وخراسان وفارس نام برده اند).[5] 
6.زمینه سازان حکومت امام مهدی(عج) مردانی از مشرق زمین اند[6]. 
7.ایرانیان، عرب ها را به اسلام باز خواهند گردانید. [7]
8.فرزندان عجم، همچون شیرانی ظاهر می شوند ودشمنان عرب ها را دور می کنند![8]
9. تمام 313نفر اصحاب اصلی امام مهدی(عج)، و نیز وزیران آن حضرت، از فرزندان عجم اند[9]. 
10 قوم سلمان را خداوند دوست دارد وآنان نیز خداوند را دوست دارند. درواقع، اینان محور دوستی با خداوند هستند( ذیل آیه ی 54مائده،درعموم تفاسیر)
11.حقیقت دین اسلام را قوم سلمان کشف خواهند کرد! (همان) 
12.آغاز ظهور امام مهدی(ع) از سرزمین فارسیان(مشرق) خواهد بود.[10]


**نتیجه گیری:
نتیجه گیری ازآنچه گفته شد، به عهده ی خود خواننده ی گرامی ست. اما برای تتمیم سخن، روایتی دیگر از امیرالمومنین علیه السلام را به دست تامل ودقت شما می سپریم:
و بدا لکم النجم ذو الذنب من قبل المشرق و لاح لکم القمر المنیر، فإذا کان ذلک فراجعوا التوبة و اعلموا أنّکم إن اتّبعتم طالع المشرق سلک بکم منهاج الرسول (صلی الله علیه و آله و سلّم) فتداویتم من العمی و الصمم و البکم و کفیتم مؤونة الطلب و التعسّف و نبذتم الثقل الفادح عن الأعناق ـ ترجمه:
وقتی ستاره ی دنباله دار برایتان از طرف مشرق آشکار شد و ماه روشن شما تابید؛ پس زمانی که این مسایل پیش آمد، به سوی توبه روی آورید و بدانید اگر شما از «طلوع کننده ی مشرق» تبعیّت کنید، شما را به راه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می برد. در این صورت از نابینایی و کری و لالی مداوا شده اید و از زحمتِ جستن (حقّ) و خستگی آن راحت می شوید! و بار سنگین (وزر و وبال)را از گردن ها انداخته اید.» بحارالأنوار: 123/51 ب 2 ح 24 از کافی.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
1.المصنف ابن شیبه 12/206 و مسند احمد 2/296 و 308
2.تاریخ اصبهان4/151 . الغارات1/70؛ تاریخ یعقوبی،2/183همچنین ذیل آی?3جمعه درعموم تفاسیر سنت، ، از جمله: الدُرّ المنثور، الکشّاف، قرطبی، مراغی و فی ظلال القرآن ...
3. ابوهریره گوید: از موالی یا عجم های نزد رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلم) سخنی رفت، حضرت فرمود: «والله لأنا أوثق بهم منکم أو من بعضکم»: به خدا قسم! البته من اعتمادم به آن ها بیشتر از شما یا بعض شماست. حافظ ابونعیم، ذکراصبهان ص 8؛ و ترمذی:382/5.
4. کنزالعمال2/302 ن.گ: عصرالظهور: ص 159.
5. بحار5/16؛ و60/216 و....
6. سنن ابن ماجه2،ص 1368:حدیث 4088؛ البدء و التاریخ 5/534؛ مجمع الزوائد 3/853؛ الحاوی للفتاوی 5/02 و نهایه البدایه 5/4؛کنز العمال، ح 38657؛کشف الغمه3/273و...
7. ابن ابی الحدید2/284/ همچنین: نفس الرحمن فى فضائل سلمان ص199
8.خداوند اطراف شما عرب ها را از ایرانی ها پر می کند و اینها چون شیرانی هستند و اهل فرار نیستند و از شما دفاع می کنند و دشمنان شما را نابود می کنند و از غنایم شما هیچ استفاده نمی کنند . 
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4227/4343/31081 بنقل احمد حنبل
9. بنایبع المودة: 133/3؛ اسعاف الرّاغبین: ص 144 الإمام المهدی: ص 344؛ روزگار رهایی: 599/1.؛ بحار52/369

10.بحار2/252 و با مضامین مختلف دیگر: سنن ابن‌ماجة، ج 2، صص: 518 و 269؛ و مستدرک حاکم نیشابوری، ج4، صص: 464 و 553؛ مخطوطته الفتن ابن حماد، صص: 84 و 85،مصنفابن أبی شیبة، ج 15، ص: 235؛ سنن الدارمی، ص: 93


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)