سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهدی مشکات ـ شعرونظر

 با تبریک و تحیت به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان: عید اولیاء الله


اگرچه همه ی کارهای خیر، و  همه ی عبادات، و همچنین همه ی سجایای نیک مثل: حسن خلق و گذشت و صبر... همگی در این ماه شریف، دارای ضریب خواهند بود؛ اما از چشم خداوند متعال، بهترین عبادات، "دعا" معرفی شده است: افضل العبادة الدعاء(الکافی،کلینی ج‏2 ص 466). دعا کردن، حتی از قرائت قرآن هم بافضیلت تر شمرده شده است.[1]

 همچنین  می دانیم که در میان تمام اعمال،" انتظارفرج" افضیلت دارد. چنانکه ائمه ی اطهار علیهم السلام نیز یکی از اصلی ترین وظایف شیعه در عصر غیبت را عبارت از: دعابرای فرج و انتظار شمرده اند[2]. انتظار فرج انقدر در نزد خداوند اهمیت دارد که در چند آیه ی قران، خداوند، خودش را سرحلقه ی منتظران معرفی می فرماید:«فانتظروا انی معکم من المنتظرین».

حال در نتیجه ی این دو مطلب، می توان یکی از پرفضیلت ترین اعمال و عبادات  را عملی دانست که هم شامل دعا باشد و هم مصداق انتظار فرج شمرده شود. به عبارت دیگر: 

                   طبق قاعده ی یادشده، بهترین اعمال و عبادات از نظر خداوند متعال ، «دعای فرج» است.


دعای افتتاح: یکی از بهترین  دعاهای فرج

  اگرچه عموم مردم فقط دعای الهی عظم البلا /و اللهم کن لولیک را به عنوان دعای فرج می شناسند؛ اما این دو دعای شریف، در واقع از دعاهای مختصر و کوتاه فرج اند و ما دعاهای فرج مهم تر وطولانی تری هم داریم که یکی از آن ها دعای شریف" افتتاح" است:

*این دعا مخصوص شب های ماه مبارک رمضان است.

 *ادبیات و آهنگ،  و مضامین  و معانی آن بسیار دلکش و جانبخش، و طور مخصوصی ست(حماسی ـ عرفانی) 

*امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به خواندن این دعا سفارش فرموده اند.

*بسیاری از علمای بزرگ ما مثل سیدبن طاووس ره بر آن مراقبت داشته اند

*محمدبن عثمان(نائب خاص حضرت) نیز همواره آن را می خوانده است.

*این حکایت را از کتابی به خاطر دارم که: امام عصر علیه السلام، دریکی از تشرفات، به شخصی فرموده اند: چه می شد اگر شیعیان ما در این ماه رمضان  گذشته، هرشب این دعا را می خواندند؟!

یادآوری مهم!

در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، هرگاه سخن از "افضل اعمال" به میان می آید، به این پیش فرض اصلی توجه باید کرد که: فضیلت و قبولی و تاثیر هر عملی در گرو" تقوای الهی" ست. تقوا مثل "سلامتی" ست. اگر سلامتی باشد انسان می تواند از سایر نعمت ها هم لذت ببرد؛ و گرنه لذیذ ترین نعمت ها بدون سلامتی چندان گوارا و  اثر بخش نخواهد بود .همین طور هم هر عمل بافضیلتی مثل نماز شب یا روزه و دعا برای فرج و غیره، تنها هنگامی لذت و اثر واقعی خودش را می بخشد که آستانه ی تقوای ما در حد کافی بالا باشد: «انما یتقبل الله من المتقین" .به همین خاطر است که وقتی امیرامومنین علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و اله در مورد " افضل اعمال در ماه رمضان" سوال می کند؛ آن حضرت در پاسخ می فرمایند" الورع عن محارم الله: فاصله گرفتن از تمام محرمات الهی"  

.........................................................................................................................

1.یک علت اهمیت دعا  و مناجات این است که: دعا ومناجات با خداوند، از بهترین و قوی ترین عوامل تربیت و تعالی روح انسان می باشد. چون دعا، عین همنشینی با خداوند است . کسی که زیاد دعا می کند، تحت تاثیر مغناطیس دعا و به خاطر امتساس و ارتباط مستمر با ملکوت وملائکه، روح بسیار متعالی و مطهری پیدا می کند، و درواقع رنگ و روی الهی پیدا خواهد کرد. اخلاق و امیال  و اراده ها وعواطفش الهی می شوند و در نتیجه، ریشه ی اعمال او خدایی می شود.

2.دراین زمینه به کناب شریف"مکیال المکارم فی فواید الدعاءللقائم» نگاشته ی آیة الله موسوی اصفهانی  احمد آبادی مراجعه فرمایید. 


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)