سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهدی مشکات ـ شعرونظر

میلاد جان جانان، و خورشید آسمان ها بر شما مبارکباد

آیة الله شاه آبادی رضوان الله علیه حقیقتا از پهلوانان کم نظیر عالم عرفان و توحید بودند؛امام خمینی ره به شاگردی شان می بالید؛ و بزرگی چون آیة الله سید ابوالحسن اصفهانی ره، در محضر او فروتنی می کرد!*....   روزی از ایشان در مورد سرّ طریقتشان پرسیدند. در پاسخ چنین گفت:

«هرچند نیل به  توحید و عرفان عام، برای دیگران هم میسر است؛ اما درحرم توحید وعرفان خاص،  جز به محبت و ولایت فاطمه سلام الله علیها نمی توان قدم نهاد»

آری این حقیقتی ست که با کمی تدبر در این سخن رسول الله صلی الله علیه واله نیز می توان فهمید: «فاطمة نفسی التی بین جنبی: فاطمه نفس من است؛ همان نفسی که میان دو پهلوی من قرار دارد!». معنی این سخن  چیست؟نفس هرچیز باطن، وحقیقت اصلی آن چیز است. بنابراین باطن نبوت و حقیقت اصلی آن فاطمه است؛ وبرای درک فاطمه سلام الله علیها باید پرده های نبوت را هم کنار زد! چنانکه در زیارت شان هم می خوانیم: «ارخیت دونها حجاب النبوة» ... بله، فاطمه، قله ی نبوت است؛ کعبه ی حرم ولایت است. ممکن است خیلی ها وارد حرم بشوند، اما همه کس را به کعبه راه نمی دهند...به همین جهت فرمودند:«ماتکاملت النبوة لاحد من  الانبیا حتی اقر بفضل فاطمه» یعنی هیچ پیامبری به کمال نبوت نمی رسد مگر آنکه به فضل فاطمه اقرار کند! آری حتی پیامبران هم تا وقتی به قله، وبه باطن اصلی نبوت نرسند، کامل نمی شوند[1]؛ و حالا سخن این است که این باطن و این قله ی نبوت، همان نفس مقدس حضرت خاتم صلی الله علی واله است؛ همان نفس مقدسی که "بین دو پهلوی او قرار دارد"!

...............................................................................

*درکتاب"نردبان آسمان" که به زندگی نامه ی آیة الله شاه آبادی اختصاص دارد آمده است: مرحوم آیَ الله سید ابوالحسن اصفهانی(مدیسه ای) گفته بودند: من در برابر شاه آبادی قطره ای بیش نیستم! کسی که جایگاه آیة الله مدیسه ای را بشناسد وکرامات شگفت انگیز ایشان و عنایت مخصوص امام عصر علیه السلام در مورد ایشان را بداند، متوجه اهمیت این مطلب خواهد شد

1. از همین جا می فهمیم، جاماسب حکیم  ـ که قبلا در مقاله ای از او  سخن گفتیم ـ به کمال پیامبری رسیده بود ! ـ چرا؟ چون در مورد حضرت فاطمه سلام الله علیها اینگونه تعبیر می کند: شاه زنان، خورشید جهان! کسی که این تعبیر را ـ آن هم چندین قرن پیش از تولد آن حضرت به کار می برد؛ مسلما به قله ی معرفت رسیده و فاطمه شناس شده  است. می دانیم که پیامبر اکرم نور آسمان ها وزمین را از نور حضرت فاطمه، و حضرت فاطمه را همان " مشکوة"، و مصدر نور آسمان ها وزمین معرفی فرمودند؛ واین مطلبی ست که به عبارات مختلف و نیز در ذیل آی? نور ، در بسیاری از تفاسیر، حتی در تفاسیر اهل سنت مثل"الدرالمنثور سیوطی" آمده است


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)