سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهدی مشکات ـ شعرونظر

بسم الله  

 تاسوعا، یک روز نیست،  یک روزگاراست

 

درمقاتل امده است: التاسوعا یوم حوصر فیه الحسین؛ یعنی تاسوعا روزی ست که امام حسین علیه السلام محاصره شد. اما با تامل درتاریخ امامت می فهمیم که تاسوعا، آغاز تاریخ "حصرامامت است"؛ و درحقیقت ازتاسوعا و عاشورا به بعد، حلقه بر امامان ما علیهم السلام تنگ تر وتنگ تر شد. چه، پیش از عاشورا فقط  حق حاکمیت را از امامان گرفته بودند؛ اما از عاشورا به بعد این تحریم ها و حصرها بیشترشد، تا جایی که غالب ائمه، بخشی از عمر شریف خود را در زندان هم به سربردند؛ ونهایتا این حصرتاریخی، به "زندان غیبت کبری" منجر شده، واکنون حدود هزارودویست سال است که امام حی ما در تنگ ترین  حلقه ی محاصره ی تاسوعا به سر می برند.همچنین توجه داشته باشید؛ که همیشه " عاشورا از دل تاسوعا بیرون می آید". یعنی تمام مصایب اهلبیت علیهم السلام، نتیج? منطقی و سیرطبیعی همان غربت وتنهایی امام است.....قصد اطاله ی سخن ندارم. انکه اهل اشارت باشد، مقصود ما را فهمیده است. اما تنها همین دو نکته را اضافه کنم :

1.زندان غیبت امام زمان چیست؟

 از آیة الله بهجت رضوان الله تعالی علیه پرسیدند: "اینکه می گویند یوسف زهراسلام الله علیه در زندان غیبت به سر می برد، به چه معناست، وماهیت این زندان چیست؟" ایشان جان کلام را این چنین بیان کردند:" امام زمان در زندان نفس ما شیعیان است!" ...  

حال اگر می خواهیم صدق کلام آقای بهجت را متوجه شویم؛ همین الان امتحان کنیم و تصمیم بگیریم که درِاین زندان نفس را باز کنیم، یعنی درست مثل مولاناابوالفضل العباس علیه السلام، نفس خودمان را فدای امام کنیم... ببینیم آیا می توانیم در این زندان را بازکنیم؟ آیا می توانیم درتمام امور و مسائل زندگیمان ابتدا منافع امام را در نظربگیریم؟ می توانیم تمام لذت ها وشهوات وهواهای خود  را فدای امام کنیم؟ اصلا می توانیم ازامشب تمام آروزهای نفسانی خودمان را در امام زمانمان خلاصه کنیم؛ و درست مثل عباس علیه السلام بگوییم:

                                    یانفس من بعدالحسین هونی/     وبعده ان کنت لاتکونی

بارها عرض شده است:طبق روایات هرگاه ده هزار نفر اینچنین خالص برای امام پیدا شوند؛ امام ظهور می کند

 

2.راز عظمت عباس علیه السلام

به نظر حقیر، راز اینهمه احترامی که خداوند به ابالفضل می گذارد، واینچنین اورا در تمام جهان عزیز کرد؛ و اورا قبله ی حاجات قرار داد؛ و اینکه چهار امام معصوم دست اورا بوسیدند؛ همین است. خداوند می خواهد به ما بفهماند که اگر شما هم میخواهید پیش من محبوب شوید ودر دنیا وآخرت عزیز گردید، اگر می خواهید امام زمانتان عاشقتان شود، پس مثل عباس عمل کنید؛ امام مداری را از او یادبگیرید! امام مداری را از او یادبگیرید!

در ادامه ی این گفتار، به نوشتاربعدی: "بازشناسی مکتب ابوالفضل العباس علیه السلام"، مراجعه فرمایید


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)