سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهدی مشکات ـ شعرونظر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ظاهرش تاچندمنزل چون بهشت            باطنش تاقعر دوزخ مکرِ زشت

 

نقد یکی ازدوستان بر مقاله "چشم زخم":)

سلام نمی دونم مطلع هستین یا نه، اما روال استناد به یک مطلب علمی در مقالات علمی این هستش که مشخصات اون مقاله رو در قسمت مراجع ذکر می کنن. شما عزیز دل و خیلی بزروگواران دیگه، در تفسیر قرآن و ... هی میگین دانشمندان هم چنین می گن، دانشمندان هم چُنان می گن. این که نشد حرف. در طول این سالهای زندگیم تا جایی که یادمه، هنوز یکبار ندیدم که در یک متن مذهبی برای این ادعا که گفته می شه دانشمندان هم به فلان چیز رسیدن یک منبع علمی معتبر(مثلا لینک مقاله یا لینک یه سایت یا ...) اعلام بشه.
علت این صحبت من تفسیر تسنیم هستش که در اون به تقوای علمی اشاره شده. لذا من در پذیرفتن برخی مسائل حتی اگر از طرف بزرگواری مثل شما باشه، معذورم.
امیدوارم این رویه ی غلط در بین مبلغین ما اصلاح بشه و منابع علمی سخنان اون ها رو هم ما برای یک بار هم که شده ببینیم.

با تشکر 
التماس دعا  .پ

                                                 ***************

 

باعرض سلام برشما وهمه دوستان وضمن سپاس بسیار از تذکر جنابعالی ؛

مناسب دیدم تا به بهانه پاسخ به شما ،مطلب مهمی را نیز(درپایان سخن) یاد آورشوم:

1ـ اولا توجه بفرمایید که نوشته ی اخیر، یک مقاله علمی یا پژوهشی نبود .بلکه از سرشفقت به دوستان وخوانندگان عزیزاین وبلاگ ،میخواستم را هکارهایی عمدتا اسلامی را درمساله چشم زخم تقدیم کرده باشم .بنابراین، درنوشتارساده وصمیمانه ای که :اولا علمی وپژوهشی، یا تبارشناسانه وتاریخی نیست .بلکه صرفا متضمن چند راهکارساده ی دینی ست .ثانیا اصل موضوع چشم زخم هم مورد باورداشت نوع مردم یا اکثریت مردم است .نیازی به طرح وتبیین علمی مطلب واستفاده از استانداردهای متون علمی پژوهشی به نظرنمی رسید.واگرهم چنین نیازهایی دراینجا برای دوستان وجودداشته باشد طبیعتا درقسمت نظرات مطرح کرده ومانیزبه قدر توانمان پاسخ میدهیم

2 ـ علوم متافیزیک وکهانت ،از پشتوانه وپیشینه ی درازدامن تاریخی (باستانی ودینی) برخورداراست که ازدیرباز وهم اکنون  ـدرعصرمانیز ـ کانون تاملات وپژوهش های کارشناسان ومتخصصان این حوزه بوده است .یکی از مباحث اصلی آن نیز همین بحث نیروها وانرژی های منفی وازجمله چشم زخم است ...گمان بنده این بود که این مطلب ، ساده وبدیهی تر ازآن باشد که برای متذکر شدنش( درمدخل سخن ) حاجت به سند ومدرک و رفرنس باشد ! این مطلب ساده را اگرچه بنده با نگاه وتقریر خودم آوردم اما اصل مطلب ـ چنانکه گفته شد ـ بسیاربدیهی وبی نیاز از سازوبرگ علمی دادن به آن است .ضمن اینکه بازهم توجه بفرمایید: ما دراین جا بحث علمی وپژوهشی در مورد اصل چشم زخم نداشتیم.یعنی بحث اصلی ما این نبود! بلکه صرفا میخواستیم برخی راهکارهای مقابله باآن را از روایات اسلامی تقدیم کنیم ـ همین وبس(یک بحث عملی بود نه نظری)

3 ـ اماتذکرمهمی که میخواستم دراین جا (وبا استفاده ازفرصتی که جنابعالی ایجادکردید) بدهم این ست :علیرغم این که بنده از نوجوانی علاقه مند به علوم ماورایی ومتافیزیک مثل مانیتیسم ونیروهای مغناطیسی روح ، انرژی های کیهانی ، وبرخی علوم غریبه ..بوده ام ومطالعات وپی گیری هایی هم دراین زمینه داشته ام .لیکن چندسالی ست به لطف الهی عمیقا متوجه خطرخیز بودن این حوزه واین نوع رویکرد به معنویات شده ام و رویکرد جدید وپرطرفدار کنونی به متافیزیک را نیز یکی از گمراهه های وادی معنویت و هم از اسباب انحطاط جدید معنوی میدانم .لطفا به مقصود دقیق سخنم توجه کنید: این مسلم است که پژوهش ها وتجارب متافیزیکی نیز مثل سایر پژوهش ها وتجارب بشری درخور استفاده است اما باور جدی ما این است که : این استفاده را تنها در حد استفاده نظری وعلمی محدود باید کرد و گرنه پی گیری عملی و درافتادن دراین بادیه ،با همه ی جذابیت های اولیه ای که دارد ؛دوخسارت گرانبارو دهشتناک را درپی خواهد داشت : اول اینکه به طورحتم ،مسیر زندگی ما را از شاهراه مستقیم که همان "عبودیت وتوحید" است منحرف خواهدکرد وچه خسارتی از این بالاتر؟! وثانیا پسِ پرده ی آنچه به عنوان انرژی های کیهانی وامثال ذالک مطرح است نیروهای شیطانی وجود داشته و مسیری که رهبران این مسایل باز کرده اند ـ آگاهانه یا ناآگاهانه ـ در  دام ودامنه ی ابلیس وجنود توانمند او قرار دارد و پیروان ساده دل این جریان را آرام آرام  در گرداب خسارت هاو پریشانی های بی پایان خود فروخواهد برد *[ ظاهرش تاچندمنزل چون بهشت/باطنش تاقعر دوزخ مکرِ زشت]... اکنون این بنده کوچک خداوند که خود متحمل زیان هایی از این ماجرا شدم ؛پس از التفاتی که به لطف الهی بر حقیقت موضوع پیدا کردم مراقبت بسیار براین دارم که مبادا در کلام ونوشتارم تبلیغ وترویج وردپا وراهنمایی برای این مسیر نامبارک ایجاد کنم (وگرنه معرفی کتاب ومقاله و آکادمی ودانشکده ...آن هم دراین عصراطلاعات وبا این امکانات وسیع دنیای اینترنت کارمشکلی نبود)

درپایان ،ضمن تشکر دیگربار ازشمادوست عزیز و مشفق که زمینه طرح این مساله مهم را بانقد ارزشمند خود فراهم کردید وهمچنین با تشکر ازسایر عزیزانی که تنها به خواندن مطالب اکتفا نکرده وبا نقد ونظر خود نیز نویسنده را تشویق و مساعدت می کنند.یادآورمی شوم که:

این وبلاگِ شعر ونظریات بنده ( والبته متعلق به شماست) .که بنابر درخواست دیرینه  ی دوستانم برخی نظرات  خود را درحد امکان مطرح میکنم وهرعزیزی هرگاه درخصوص هر مطلبی نیازی به توضیح دقیق تر یا بیان جزییات بیشتری داشت ، عندالمطالبه وبه یاری خداوند تقدیم خواهم کرد . خدا نگهدارتان

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

*هم اکنون خود شما میتوانید در وبسایت های مختلف ،اعترافات تلخ وتکاندهنده بسیاری از فریفتگان این جریان را تحت عنوان "نجات یافتگان از حلقه ها "جستجو ومطالعه فرمایید


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)